2023 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin kunstmatige intelligentie (AI) mainstream werd. Maar nu de technologische vooruitgang op het gebied van software voor het boeken van salons en marketingplatforms de sector vanuit zakelijk perspectief verbetert, waren sommige kappers voorzichtig over de impact die dit zou kunnen hebben op hun creatieve carrière. Gezien de manieren waarop AI kan worden omarmd, spraken we met de experts om erachter te komen hoe zij AI gebruiken voor haarkleurinspiratie.
“Als kappers heeft de wereld om ons heen een grote invloed op alles, van onze klanten, trends, de looks die we creëren en het haar dat we maken”, zegt Seung ki Baek, Southern Hairdresser of the Year 2023, Rush Hair, die werd beïnvloed door AI voor zijn collectie Mixed Reality. “Ik ben de diepten van AI ingegaan om iets speciaals te creëren. Door onderzoek werd duidelijk dat het meer is dan alleen virtuele beelden; licht is een groot aspect van AI en het gebruik van verschillende verlichtingstechnieken en buizen bracht een virtuele realiteit tot leven. Het vergde veel oefening om mijn visie te verwezenlijken.”
Safy B, Safy B Salon, is het ermee eens dat AI een gespreksonderwerp is in elke branche en daarom iets dat we al vroeg moeten omarmen, en zegt: “We zien dat klanten naar AI-gegenereerde beelden verwijzen als onderdeel van hun inspiratie, zodat we in staat zijn om Met dit soort resultaten moeten we met onze eigen inspiratie en invloed een stap voor zijn.” Safy legt verder uit dat ze AI heeft onderzocht voor kleurinspiratie om erachter te komen hoe het werkt en wat het kan opleveren: “Nieuwe dingen proberen is iets dat ik leuk vind en het inspireert me. Ik kijk naar virtuele beelden en repliceer waar ik kan door te experimenteren in de salon en op poppenhoofden.”
Traditionele vormen van inspiratie mogen echter niet worden vergeten, zegt Brian Leo McCallum, eigenaar van ROAR Hair & Beauty Salons: “Consequent kleuronderwijs en het werken aan evenementen zoals Fashion Week zorgen ervoor dat ik voorop kan lopen als het gaat om het identificeren van opkomende trends en kleuren. Door me hiervan van tevoren bewust te zijn, kan ik het gebruik van deze kleuren in de salon en in mijn creatieve kleurwerk verkennen.” Als het om klanten gaat, heeft Brian tijdens consulten een toename van AI gezien: “De AI-haartechnologie stelt klanten in staat verschillende kleuren te passen en te kijken of dit bij hen past voordat ze de salon bezoeken. Dit kan nuttiger zijn dan wanneer ze de salon bezoeken met een afbeelding ter inspiratie van een beroemdheid, omdat het de klant laat zien hoe de kleur op zijn huidskleur werkt. Hoewel klanten vertrouwen op de kennis en expertise van hun coloristen en het altijd essentieel is om te bespreken of de haarkleur voor hun levensstijl zal werken en hoe deze kan worden aangepast om bij hen te passen, legt Brian uit.
Bron: Jones, S. (2024, 4 januari). Do you use AI for hair colour inspiration? Hairdressers Journal – Hair Industry News, Trends and Business Advice